,, Religia care nu este la fel de veche precum Cristos şi Apostolii Săi, este prea nouă pentru mine.” – Joseph Hooke, apologet baptist englez .

Luca 16.9

Luca 16.9

de Aurel Munteanu 20 sept 2017

1. Şi le zicea şi ucenicilor Săi: „Era un om bogat, care avea un administrator; şi acesta a fost acuzat înaintea lui că-i risipea averea.

2. Şi, chemându-l, i-a spus: «Ce este aceasta ce aud despre tine? Dă socoteală de administrarea ta, pentru că nu mai poţi fi administrator».

3. Şi administratorul şi-a zis: «Ce voi face, pentru că stăpânul meu îmi ia administraţia? Să sap, nu pot; să cerşesc, mi-e ruşine.

4. Ştiu ce voi face, pentru ca, atunci când voi fi scos din administraţie, să mă primească în casele lor».

5. Şi, chemând la sine pe fiecare dintre datornicii stăpânului său, i-a spus celui dintâi:

6. «Cât îi datorezi stăpânului meu?» Şi el a spus: «O sută de baţi de untdelemn». Şi el i-a spus: «Ia-ţi înscrisul şi aşază-te şi scrie repede cincizeci».

7. Apoi i-a spus altuia: «Şi tu, cât îi datorezi?» Şi el a spus: «O sută de cori de grâu». Şi el i-a spus: «Ia-ţi înscrisul şi scrie optzeci».

8. Şi stăpânul l-a lăudat pe administratorul nedrept, pentru că lucrase cu chibzuinţă. Pentru că fiii veacului acestuia sunt mai chibzuiţi faţă de generaţia lor decât fiii luminii.

9. Şi Eu vă spun: Faceţi-vă prieteni prin bogăţia nedreptăţii, pentru ca, atunci când se vor termina, să fiţi primiţi în corturile eterne.

10. Cine este credincios în foarte puţin este credincios şi în mult; şi cine în foarte puţin este nedrept, şi în mult este nedrept.

11. Deci, dacă în bogăţia nedreaptă n-aţi fost credincioşi, pe cea adevărată cine v-o va încredinţa?

12. Şi, dacă în ceea ce este al altuia n-aţi fost credincioşi, cine vă va da ceea ce este al vostru?

13. Nici un servitor nu poate sluji la doi stăpâni; pentru că, sau îl va urî pe unul şi-l va iubi pe celălalt, sau se va alipi de unul şi-l va dispreţui pe celălalt. Nu puteţi sluji lui Dumnezeu şi lui Mamona“.

Contextul lărgit în care este dată această pildă:

1. Pilda cu oaia rătăcită cautată de păstor

2. Drahma cautată și găsită de slujnică

3. Fiul risipitor care era mort și înviat , era pierdut și a fost găsit

La toate trei pildele finalul se încheie cu : ,,bucurati -vă că au fost găsiți.”

4. În pilda fiului risipitor acesta își gestionează moștenirea cuvenită într -un mod greșit după care se întoarce și se pocăiește.

În pilda noastră cu ispravnicul necredincios, accentul cade tot pe lucrurile încredintate spre administrare și administrate defectuos prin care respectivul își câștigă prieteni.

5. Apoi mai jos Domnul mustră pe farisei care erau iubitori de bani și nu îi administrau spre slava lui Dumnezeu ci în folosul lor.

6. Dupa care le da pilda cu Lazar și cu un bogat care nu se imbogațise față de Dumnezeu prin faptul ca era zgârcit și nu administrase ce îi dăduse Domnul temporar – lucrurile de acum cele mici.

Definiția pildei sau parabolei:

Conform cu dicţionarul Biblic al Noul Testament şi Psalmii, tipărit în 1993 de Societatea: Christliche Literatur – Verbreitung, se explică:

pildă, punerea unui lucru lângă altul, o comparare a unui lucru cu altul, o asemănare, similitudine, un exemplu prin care este ilustrată o doctrină, un percept…o zicătoare concisă, plină de conţinut şi instructivă, implicând o asemănare sau comparaţie şi având forţă povăţuitoare.”

Deci o parabolă este compararea unui lucru cu altul, ce scoate în evidență o învățătură cu un anumit tâlc.

Acum cum trebuie interpretată o parabolă?

O parabolă este destinată să arate un adevăr central, dar nu trebuie întotdeauna să atribuim un înţeles specific fiecărui detaliu.

Pentru a interpreta corect o parabolă trebuie să afli din context:

-de ce a fost spusă?

-ce a determinat să fie spusă?

-să identifici învăţătura centrală a ilustrării,

-să identifici detaliile relevante cât şi cele irelevante.

În pilda noastră cred că:

– omul bogat este un stăpân oarecare

– administratorul și datornicii sunt fii de-ai veacului acestuia (oameni necredincioși)

– lucrurile administrate: bogății materiale, cereale, alimente, bani, averi, etc.

– bogățiile acestea sunt numite Mamona (bogățiile nedreptății)

Adevărul cu tâlc al pildei:

,,fiii veacului (necredincioșii) sunt mai chibzuiți față de oamenii din generația lor, decât sunt copiii Domnului

În ce consta această chibzuință a administratorului nedrept?

,,în ași face prieteni prin Mamona (Mamona este în greacă termenul pentru bogățiile nedrepte sau bogățiile nedreptății)”

Ce îndeamnă Isus pe ucenicii Lui după ce le spune pilda ispravnicului nedrep în lucrurile Mamonei?

– să fie hoți? Nu! El condamnă hoții și hoția!

– să-și fure patronii? Nu!

– să facă fals și uz de fals în acte, ca să își salveze slujba și reputația? Nu!

,,Isus Cristos îi îndeamnă pe ucenicii Lui să-și câștige prieteni fiind darnici cu bogățiile lor temporare date spre administrarede Dumnezeu. Bogăție numită Mamona (bogăție nedreaptă).”

La fel ca în pildă și noi:

– avem un stăpân bogat – Dumnezeu

– suntem ispravnici (administratori) peste bunurile Altuia

– avem frați (în Cristos) ,,datornici” care nu ne mai pot înapoia niciodată ce le oferim

– vrem, nu vrem tot bogății nedrepte (Mamona), administrăm deocamdată: bani, alimente, cereale, averi, etc…

– peste această administrație suntem puși temporar. Vine ziua când o să se termine această administrație și vom da socoteală de slujba încredințată, Stăpânului nostru.

– vom administra aceste bogății nedrepte până vom trece la Domnul în cortul veșnic

– în funcție de cât de chibzuit administrăm Mamona, câștigăm prieteni între fații cu care vom locui sus

– ei sunt cei ce ne vor primi la ei în corturile eterne pentru a lăuda pe Yahweh pentru că am fost niște administratori înțelepți când i-a ajutat în strâmtorările lor. Ajutându-i pe ei am lucrat pentru Stăpânul nostru – Mat. 25. 35-40.:

,,Căci am fost flămând, şi Mi-aţi dat de mâncat; Mi-a fost sete, şi Mi-aţi dat de băut; am fost străin, şi M-aţi primit;

am fost gol, şi M-aţi îmbrăcat; am fost bolnav, şi aţi venit să Mă vedeţi; am fost în temniţă, şi aţi venit pe la Mine.”

Atunci cei neprihăniţi Îi vor răspunde: „Doamne, când Te-am văzut noi flămând şi Ţi-am dat să mănânci? Sau fiindu-Ţi sete şi Ţi-am dat de ai băut?

Când Te-am văzut noi străin şi Te-am primit? Sau gol şi Te-am îmbrăcat?

Când Te-am văzut noi bolnav sau în temniţă şi am venit pe la Tine?”

Drept răspuns, Împăratul le va zice: „Adevărat vă spun că, ori de câte ori aţi făcut aceste lucruri unuia din aceşti foarte neînsemnaţi fraţi ai Mei, Mie Mi le-aţi făcut.”

– de aceea în v.9, Isus spune: ,,Și Eu vă zic: făceți-vă înșivă prieteni din Mamona cel nedrept pentru că atunci când el va înceta, să vă primească ei în locuințele veșnice” – trad. Nițulescu.

– cel care este administrator chibzuit și credincios în puține lucruri va fi și peste multe

– cine este necredincios în puține lucruri date spre administrare va fi tot la fel și în multe – volumul mai mare de administrare nu îl va face mai cinstit sau mai responsabil, ci și mai corupt și necredincios

– tocmai de aceea celui necredincios și corupt nu i se va încredința adevărata bogăție de sus

-nu ai fost găsit credincios în lucrurile Mamonei de jos de pe pământ, cine crezi că îți va da pe ale tale din ceruri? Domnul care e Atotînțelept? Nu cred!

Versetul 13, cred că face o delimitare clară și anume:

,,Nu ai fost credincios și înțelept jos să nu trăiești cu speranța că ai ceva de administrat sus la Domnul. Ai fost credincios și bun administrator aici, vei fi și acolo primind adevăratele bunuri care ți-au fost pregătite spre administrare, de la întemeierea lumii.”

Fii veacului, oamenii nemântuiți nu o să ajungă în ceruri spre a administra bunurile eterne. Pe pământ ei au risipit bunurile și binecuvântările primite de la Dumnezeu. Ei au risipit în pofte și plăceri păcătoase. Cine nesocotește pe Dumnezeu aici îl va nesocoti și dincolo. De asta spune că nu poți sluji la doi stăpâni în acelaș timp. Slujești diavolului aici pentru a te pune bine cu Dumnezeu dincolo? Asta nu se poate.

Pilda aceasta nu vorbește de mântuire a sufletului câștigată printr-o administrare înțeleaptă a bunurilor materiale caștigând suflete pentru ceruri!

Tu cum administrezi Mamona? Înțelept sau neînțelept? Cu credincioșie sau risipind?

Lasă un răspuns

