,, Religia care nu este la fel de veche precum Cristos şi Apostolii Săi, este prea nouă pentru mine.” – Joseph Hooke, apologet baptist englez .

Teoria succesiunii apostolice -teoria reformei -teoria restaurarii -teoria succesiunii neintrerupte de adunari din timpul Domnului Isus pana astazi

 

Exista 4 mari teorii pe baza carora au luat nastere biserici in actuala era crestina :

 

teoria succesiunii apostolice

-teoria reformei

-teoria restaurarii

-teoria succesiunii neintrerupte de adunari din timpul Domnului Isus pana astazi

 

 

 

 

Teoria succesiunii apostolice:

 

Această teorie afirmă: ,, Cristos a întemeiat Biserica Sa, care în esenţa ei este una universală, ungându-i în fruntea ei pe apostolii Săi. Prin această ungere, Cristos i-a împuternicit să Îi conducă Biserica aşa cum cred ei de cuviinţă. Apostolii, deci, reprezentau autoritatea supremă în materie de credinţă, practică şi conducere a bisericii. Apostolii, la rândul lor, au transmis mai departe această autoritate, prin hirotonire, aşa că autoritatea apostolică s-a transmis mai departe prin această succesiune de hirotoniri “ .

 

-După schimbarea produsă în timpul împăratului Constantin cel Mare, creştinismul a evoluat şi s-a dezvoltat prin schimbări succesive ajungând mai bun şi mai puternic decât creştinismul original. Aceasta este poziţia Catolică şi Ortodoxă.

 

Dintre problemele acestei teorii, o menţionăm pe cea mai importantă. Susţinătorii acestei poziţii trebuie să răspundă la întrebarea: A dat Cristos bisericilor Sale dreptul de a modifica fundamental legile pe care El le-a lăsat?

 

-Astăzi, bisericile lor sunt fundamental diferite de instituţia fondată de Cristos, iar din punct de vedere doctrinar, multe din dogmele lor sunt în direct conflict cu legile date de Cristos. Biserica Catolică şi Bisericile Ortodoxe nu mai seamănă deloc cu Biserica întemeiată de Cristos.

 

– Biserica Catolica a luat fiinta in anul 313 avand ca fondator pe imparatul Romei – Constantin cel Mare.

Biserica Ortodoxa a aparut ca si o sciziune a Bisericii Catolice in urma schismei din anul 1054 dupa Cristos .

 

Acest concept alaturi de cel al succesiunii neintrerupte de Adunarii a fost sustinut , in primii 1500 de ani ai erei crestine.

 

 

 

 

 

 

 

Teoria reformei :

 

Această teorie susţinută de protestanţi afirmă : ,,Creştinismul original (Biserica Catolică) s-a pângărit şi murdărit prin compromisuri şi corupţii succesive şi apoi a fost curăţit în marea Reformă protestantă “ .

 

Aceasta teorie are 2 probleme majore :

 

A – Dacă Biserica Romei era deja apostată, atunci botezul şi ordinarea ei erau nule şi neavenite. Dar în acest caz nici Luther sau Zwingli sau Calvin nu erau botezaţi şi ordinaţi, ceea ce înseamnă că nu aveau dreptul de a boteza şi ordina mai departe. Prin urmare, toate botezurile şi ordinările protestanţilor sunt, la rândul lor, nule şi neavenite. Bisericile lor nu sunt biserici reale, ci doar imitaţii compuse din oameni nebotezaţi – căci oricât de evlavioşi ar fi membrii unui corp, dacă nu sunt botezaţi scriptural ei nu sunt biserică adevărată.

 

B – Dacă Biserica Romei nu era apostată, deci era Biserică a lui Cristos, faptul că au părăsit-o şi au format alte biserici îi face vinovaţi de schismă, de „sfâşierea trupului lui Cristos”. Cineva exclus dintr-o biserică adevărată nu are dreptul de a începe să boteze, să ordineze sau să înfiinţeze biserici! În acest caz, bisericile lor sunt ilicite, nu au nici un drept scriptural de a exista.

 

Printre acesti preoti ,fondatori de biserici avem :

 

Martin Luter ( fondatorul Bisericii Luterane in anul 1520-Germania ) .

 

Ulrich Zwingli fondatorul Bisericilor Swingliene in Elvetia in jurul anului 1524 .

 

regele Henry al 8-a ( fondatorul Bisericii Anglicane in 1534 –in Marea Britanie) .

 

Jan Calvin (fondatorul Bisericii Prezbiteriene in anul 1536- Elvetia – Franta. ) .

 

Un lucru foarte important de amintit despre reformatori : ei zidesc Biserici pe temelia Catolica care era considerata Mireasa adevarata a lui Cristos pe pamant. Bisericile celelalte care erau mai vechi decat Catolicismul , care sustineau conceptul succesiunii de adunari , erau persecutate in continuare . In loc sa le usureze existenta , in tarile unde reformatorii erau majoritari , reforma , le-a adus persecutori noi si dusmani la fel de inversunati ca primii.

 

Concluzia trasa de succesorii de Adunarii prigoniti , in ceea ce priveste Bisericile Protestante ii ducea cu gandul la Iov :14.4. si era urmatoarea :

,, Cum ar putea să iasă dintr-o fiinţă necurată un om curat? Nu poate să iasă niciunul. ’’

 

 

 

 

 

 

Teoria restaurarii:

 

Această teorie susţine : ,,Creştinismul s-a corupt în aşa măsură încât a apostat total, şi apoi a fost restaurat într-un timp ulterior “.

 

Aceasta este poziţia cultelor neo-protestante şi a numeroase secte. Timpul restaurării diferă de la grupare la grupare. Fiecare susţinător afirmă că grupul lor a fost cel care a restaurat credinţa originală demult pierduta.

 

Problema principală a teoriei constă în justificarea ei din Scriptură. Susţinătorii teoriei afirmă că gruparea lor şi întemeietorul lor au readus creştinismul înapoi la origini, că modelul lor de biserică este cel întemeiat de Cristos, că baza lor doctrinară este numai Scriptura.

 

-Dar tocmai Scriptura este cea care ridică cea mai mare problemă teoriei. Vorbeşte oare Scriptura de o apostazie generală şi apoi o reaşezare a Bisericii şi a învăţăturilor ei? Învaţă Scriptura că adevărul, odată pierdut, va fi reaşezat printr-un om? Nu, în nici un loc din Noul Testament nu se vorbeşte despre vreo apostazie generală şi apoi o restaurare a creştinismului original.

 

Acest al doi-lea val de fondatori de biserici (reformatori ai reformei ) , isi are exponenti ca :

 

-primii restauratori apar in sanul Bisericii Anglicane in jurul anilor 1560 si sunt cunoscuti sub denumirea de Puritani .

Erau impartiti in doua ramuri :

-unii doreau ramanerea in sanul bisericii de stat a Angliei

-ceilalti militau pentru separarea de stat

 

John Smith este dat (de Uniunea Baptista din Romania ) ca fondator al Biserici Baptiste in Amsterdam –Olanda in anul 1609. El era membru al Bisericii Anglicane , se autoboteaza si apoi boteaza prin afundare , un grup de 36 de persoane , formand in felul acesta prima Biserica Baptista de pe pamant. Dupa ce Smith isi da seama de eroare , Tomas Helwis preia miscare si reintorcandu-se in Anglia formeaza asa zisele biserici baptiste .

 

-puritanul George Fox in jurul anilor 1650 fondeaza Societatea Religioasa a Prietenilor cunoscuta si sub denumirea de Bisericile Quakerilor .

 

John si Charles Wesley (murind chiar membri anglicani ) in 1735 fondeaza Biserica Metodista .

 

Alexander Champbell ( membru al Bisericii Prezbiteriene fondate de Calvin ) in 1827 fondeaza Biserica Crestina .

 

Biserica Sfinteniei aparuta in 1830 in sanul bisericii Metodiste .

 

A.N.Groves si J.N.Darby (membrii anglicani , Darby fiind chiar preot ) in 1831 fondeaza Fratii de la Plymouth . (In Romania urmasii acestora sunt gasiti sub denumirea de Crestinii dupa Evanghelie si cea de-a doua ramura o gasim intitulata sub denumirea de Fratii care au fost uniti o perioada destul de lunga cu Tudoristii . Aceasta a doua ramura nu sunt organizati sub cler , Uniuni sau Cult.).

 

 

Phineas Bressee (membru al miscarii sfinteniei ) in 1895 fondeaza in California – Biserica Nazarinenilor.

 

– Din Biserica Sfinteniei in 1901 (Topeka Kansas ) si 1906 (Los Angeles ) , pe strada Azusa Street in casa casa femeii predicator Aimie Simple MacPherson ia fiinta Biserica Apostolica Penticostala .

 

Biserica Penticostala este responsabila la randul ei de aparitia Bisericilor Branhamiste (mai 1946 )avand ca fondator pe W.M. Branham .

 

Bisericile Crismatice apar intre anii 1950- 1960 in sanul bisericilor penticostale din America .

 

 

 

Biserici aparute dar considerate ca fiind necrestine :

 

Biserica Mormona – fondator Joseph Smith in 1830 pe taram american.

 

Biserica Adventista de Ziua a Saptea – promotor pastorul baptist William Miller (1844 ) si fondata oficial in 1863 de Joseph Bates, James si Ellen White .

 

Martorii lui Iehova – miscare fondata de Charles Taze Russell (fost adventist ) in anul 1872.

 

 

 

Un lucru foarte important de amintit : toate aceste valuri de reforma si restaurare au produs biserici pe continent european (reforma ) cat si pe continent american (cea mai mare parte din restauratori ). Nici una ne avand origine sau legatura geografica cu Israelul .

 

Ca si o paranteza in tot acest tablou plin de lupte si sciziuni religioase trebuie sa reamintim si reformatorii romani in sanul Bisericii Ortodoxe :

 

Iosif Trifa , popa ortodox in zona Sibiului produce prima Biserica protestanta in context romanesc. Biserica se numeste – Oastea Domnului si a luat fiinta in anul 1923.

 

-Cea de a dou-a si ultima schisma ortodoxa pana in prezent a adus pe scena Biserica Crestina dupa Scriptura (tudoristii ). Aceasta biserica a avut fondatori doi popi ortodoxi si anume Tudor Popescu si Dumitru Cornilescu. Miscarea a pornit in biserica Cuibul cu Barza in Bucuresti intre anii 1920-1924. Acesti Tudoristi au fost foarte mult timp uniti cu ramura separatista a Crestinilor dupa Evanghelie numita Fratii de la Plymouth .

 

 

 

Succesiunea neintrerupta de Adunari:

 

 

Este conceptul , conform caruia, Adunarea zidita de Cristos Domnul in Galileea , va avea o continuitate in fiecare secol cu aceeasi credinta , origine si practica pana in ziua Rapirii .

 

Această teorie susţine că : ,,Apostazia a apărut în creştinism la scurt timp după începuturile lui.

 

Dar apostazia nu a fost universală, căci au existat atunci Adunari care au rămas fidele creştinismului original. Când creştinismul a devenit religie oficială, aceste Adunari au continuat să existe, dar neoficial.

Chiar dacă aceste Adunari nu au fost identice una cu alta, ele au rămas fidele învăţăturilor fundamentale ale Întemeietorului lor. Deşi au fost persecutate aspru de „creştinii” aflaţi la putere, o rămăşiţă a lor a continuat să existe pe tot parcursul evului mediu întunecat, a epocii Reformei şi a celor ulterioare ei, ajungând până în zilele noastre “ .

 

-Susţinătorii acestei teorii înţeleg prin „succesiune bisericească” faptul că Marea Trimitere, care include botezul, Evanghelia şi toate învăţăturile lui Isus (Matei 28:18-20) împreună cu promisiunea prezenţei Sale perpetue, au fost date ucenicilor în calitate de Adunare, de Ecclesie.

 

-Adunarea, conform spuselor apostolului Pavel din 1 Timotei 3:15, este considerată stâlpul şi temelia adevărului. Ea transmite mai departe adevărul prin predicarea Evangheliei, botezarea convertiţilor şi întemeierea de noi adunări în care se învaţă toate poruncile lui Cristos. Dacă toate adunările de pe pământul întreg ar cădea în apostazie, atunci credinţa şi rânduielile (botezul şi Cina) ar înceta să mai existe, fără ca cineva să fie mandatat de Dumnezeu să le reinstituie.

 

-Spre deosebire de celelalte teorii, principala ei problemă nu este ridicată de Scriptură, ci de istorie. Adversarii teoriei o contestă datorită insuficienţei datelor istorice care să demonstreze o succesiune neîntreruptă de Adunari . Până în prezent, nici o Adunare nu a reuşit să prezinte o succesiune completa, de necontestat. Aceste lucruri s-au datorat calamitatilor naturale, incendiilor si nu in ultimul rand persecutiilor. Marturiile pe care le detinem le avem de la adversarii nostrii care daca ar fi fost cu putinta nu ar fi pomenit niciodata de noi.

 

Acest principiu este sustinut de Scriptura :

 

-Cei ce marturisesc succesiunea , spun ca acest concept este unul promis si sustinut de Mantuitor in Mat . 16.18. :

,, Şi Eu îţi spun: tu eşti Petru, şi pe această piatră voi zidi Biserica Mea, şi porţile Locuinţei morţilor nu o vor birui. ’’

 

Mat. 28. 20 :

,,Şi iată că Eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul veacului.” Amin.

 

-Acelas concept al continuitatii il gasim reluat si in epistola catre

Efeseni in 3. 20-21. :

,, Iar a Celui ce, prin puterea care lucrează în noi, poate să facă nespus mai mult decât cerem sau gândim noi, a Lui să fie slava în Biserică şi în Hristos Isus, din neam în neam, în vecii vecilor! Amin. “

 

Iuda 3 :

,, 3. Preaiubiţilor, pe când căutam cu tot dinadinsul să vă scriu despre mântuirea noastră de obşte, m-am văzut silit să vă scriu ca să vă îndemn să luptaţi pentru credinţa care a fost dată sfinţilor o dată pentru totdeauna.”

 

Apoc. 1.13. :

,, Şi, în mijlocul celor şapte sfeşnice, pe Cineva care semăna cu Fiul omului, îmbrăcat cu o haină lungă până la picioare şi încins la piept cu un brâu de aur.”

 

 

– Acest concept este sustinut de Adunarile noastre cat si de inaintasii nostrii care au purtat diferite denumiri de-a lungul secolelor precum: Novatieni, Donatisti, Paulucieni, Montanisti , Waldenzi, Catari fiind in general cunoscuti sub denumirea de Anabaptisti .

 

 

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s