,, Religia care nu este la fel de veche precum Cristos şi Apostolii Săi, este prea nouă pentru mine.” – Joseph Hooke, apologet baptist englez .

Ce însemna când Domnul ridica un profet în Israel

Ce însemna când Domnul ridica un profet în Israel

de Aurel Munteanu 14 iunie 2014

Contrar multor opinii din ziua de azi , slujba de profet nu era una populara si faimoasa care sa iti aduca renume sau o reputatie buna . Era o slujba imprevizibila care aparea in vremuri de criza spirituala , iti dadea multe batai de cap si iti ridica probleme la tot
pasul . Prezenta intr-un anumit loc nu aducea bucurie ci ridica mereu semne de intrebare in inimile locuitorilor resectivi . Erai privit ca unul care nu se incadra in tipare si de cele mai multe ori nu aveai nimic bun de spus la adresa lor .Erai un nonconformist care spuneai ce oamenii nu prea vroiau sa auda .
Trebuia sa predici adesea la oameni cu ,, inima de piatra ,cu fruntea de arama si cu grumazul ca un drug de fier ¨ . Era o slujba prin care iti atrageai repede antipatia si prin care problemele ti se puteau tine lant . Nu puteai ramane ca unul ,, ascuns intr-un
colt ¨ci , mesajul tau umbla din gura-n gura pana ajungeai chiar in ,, cantecele celor fara minte ¨ . Autoritatile te aveau in colimator , puteai fi repede recunoscut pe ulita si din cand in cand ,, iti mai incalcau drepturile omului si libertatea religioasa ¨ . Dar asta nu trebuia sa-ti fie un motiv de indignare .
Totusi in acelas timp era si o slujba privilegiata deoarece prin tine , Dumnezeu chema oamenii pe vechile carari trasate de El . Era o sujba de sacrificiu prin care ,, gura iti era dulce dar pantecele amara ¨ . Amara pentru ca intampinai necazuri si dureri ; dulce pentru ca transmiteai cuvintele Celui ce avea ,, harul turnat pe buze ¨ .
Ce insemna ca Domnul ridica un profet in Israel ?

In primul rand cand Domnul ridica un profet prevestea caderea poporului .

Totdeauna in istorie , cand Domnul ridica un profet il ridica pe fondul caderii poporului . Aparitia profetului nu era niciodata un moment de bucurie pentru comunitatea in care aparea .
El era ridicat de Dumnezeu pe fondul decaderii morale si spirituale si de cele mai multe ori aducea un mesaj care era respins de destinatari . Ca atare profetii Domnului nu erau populari in randul maselor de oameni deoarece aproape totdeauna nu aveau nimic bun de spus la adresa urechilor ce ii ascultau .
Inca din vechime , mesajul profetului era unul ce arata depravarea morala , avertizarile lui Dumnezeu si sentinta pronuntata daca acestia nu se intorceau de la calea gresita pe care apucasera . Marturie ne stau profetiile aduse de Isaia , Mica , si ceilalti profeti .

Isaia 1.2-4 : 2. Ascultati, ceruri, si ia aminte, pamantule, caci Domnul vorbeste: „Am hranit si am crescut niste copii, dar ei s-au rasculat impotriva Mea.
3. Boul isi cunoaste stapanul, si magarul cunoaste ieslea stapanului sau, dar Israel nu Ma cunoaste, poporul Meu nu ia aminte la Mine.”
4. Vai, neam pacatos, popor incarcat de faradelegi, samanta de nelegiuiti, copii stricati! Au parasit pe Domnul, au dispretuit pe Sfantul lui Israel. I-au intors spatele…

Mica 3.8 : Dar eu sunt plin de putere, plin de Duhul Domnului, sunt plin de cunostinta dreptatii si de vlaga, ca sa fac cunoscut lui Iacov nelegiuirea lui, si lui Israel, pacatul lui.

De fiecare data cand poporul se departa , Domnul in indurarea Sa , chema la El .Acesta era totdeauna peisajul in care Domnul ridica profetii .

Ce scotea in evidenta faptul ca profetul era femeie sau copil ? Scotea o degradare si mai profunda a societatii sau a comunitatii din care era ridicat !

Cel mai injositor lucru pentru un evreu era ca Domnul sa autorizeze femei sau copiii care sa-i corecteze sau sa-i calauzeasca spiritual sau social. Isaia spunea :

4. „Le voi da baieti drept capetenii – zice Domnul – si niste copii vor stapani peste ei.
12. Poporul meu este asuprit de niste copii si-l stapanesc niste femei! Poporul meu, carmuitorii tai te duc in ratacire si pustiesc calea pe care umbli!”(Is.3.4,12.) .

Era cea mai rusinoasa palma pe care Dumnezeu o dadea autoritatii preotesti si autoritatii civile . Dumnezeu nu trasase niciodata autoritate femeii in treburi spirituale (la cort sau in templu ) sau publice deoarece ea este cea care a fost amagita in Eden . Despre femeie se spune ca dorintele ei se vor tine dupa sot (Gen.3.16.) si ca intai a fost creat Adam si nu Eva (1Tim. 2.13 ) .

Autoritatea a fost trasata de Dumnezeu , barbatului si nu femeii sau copiilor . Acesta este motivul pentru care Dumnezeu considera responsabil pe barbat si el este cel care este chemat ca sa de-a socoteala inaintea Lui . De aceea si pacatul stramosesc este atribuit lui Adam chiar daca Eva a fost prima care a mancat din fruct (Rom . 5.12.) .
Dumnezeu a stabilit o ordine in creatie , ordine care este valabila si astazi si se pare ca va fi valabila pana la sfarsitul omenirii : 1Cor . 11.3 :

3. Dar vreau sa stiti ca Hristos este Capul oricarui barbat; ca barbatul este capul femeii si ca Dumnezeu este Capul lui Hristos.

Cuvantul ,, Capul ¨ sau ,, cap ¨ , arata autoritatea trasata de Dumnezeu , ordinea stabilita de El in creatia Sa cazuta . Ne place sau nu , aceasta autoritate exista si este reluata de Pavel ca principiu in ceea ce priveste chiar si responsabili cu invatatura in Adunare , in 1Tim. 2.11-13 :

11. Femeia sa invete in tacere, cu toata supunerea.
12. Femeii nu-i dau voie sa invete pe altii, nici sa se ridice mai presus de barbat, ci sa stea in tacere.
13. Caci intai a fost intocmit Adam, si apoi Eva.

Ce insemna ridicarea copilasului Samuel ca profet in Israel ?
Ridicarea lui trebuia privita ca o palma puternica data de Dumnezeu casei preotesti a lui Eli . O dezaprobare a lui Eli ca mare preot al lui Dumnezeu si a fiilor acestuia care curveau cu femeile ce slujeau la cort si perverteau simbolistica jertfelor aduse pe altar.
Descoperirea venita printr-un copil si nu prin institutia preoteasca autorizata arata decaderea si lepadarea clara a acestora din partea lui Dumnezeu .

Acelas sentiment de rusine si decadere trebuia sa il resimta si Barac cand a aflat de la Debora (profetesa si judecatoare ) ca slava luptei va cadea asupra Iaelei si nu a razboinicilor . Era o mare dezonoare sa fi condus in lupta sau sa fi ucis de o femeie . In privinta aceasta chiar si autoproclamatul rege Abimelec a recunoscut-o :

54. Indata el a chemat pe tanarul care-i purta armele si i-a zis: „Scoate-ti sabia si omoara-ma, ca sa nu se zica de mine: „L-a omorat o femeie.” Tanarul l-a strapuns cu sabia si a murit. (Jud. 9.54.)

Cu alte cuvinte cand Domnul ridica un profet ,trebuia sa intelegi ca nu te aflai pe drumul cel bun ca natiune sau ca si comunitate locala . Cu atat mai mult trebuia sa observi caderea cand Domnul trimitea mesajul Sau prin femei sau copiii !

Astazi nestiutorii ce pun accent pe asa zisul dar al profetiei in loc sa ia aminte la aceste principii , ei se bucura !
,, Slava Domnului ¨ spun ei , ,, Domnul ne-a mai ridicat un prooroc pe fratele cutare sau pe sora cutare . Sa mergem sa intrebam pe Domnul prin ei ! ¨ .
Tocmai asa zisa ,, ridicare ” a lor denota faptul ca ei sunt cazuti spiritual . In primul rand nu au inteles ca profetiile s-au sfarsit si in al doilea rand nu isi pot evalua starea spirituala in care se afla .

Cand Domnul ridica un profet in Israel insemna ca poporul parasise Legea si nu o cunostea .

Eu unul nu cunosc nici un profet in Israel care sa fi fost trimis de Domnul si sa nu fi adus aminte poporului Sau de legamantul cu parintii lor si de Legea de pe Sinai .

Din cate am gasit , esenta mesajelor transmise de profet erau mesaje gen :
,, La Lege si la marturie!” Caci daca nu vor vorbi asa, nu vor mai rasari zorile pentru poporul acesta (Is.8.20.). si :,, Poporul Meu piere din lipsa de cunostinta ¨(Osea 4.6.).

Erau mesaje ce vroiau sa directioneze mintea poporului spre singurul standard pe care il aveau in acea vreme Torah . Totdeauna profetul aducea aminte de Legea lui Dumnezeu si avertiza poporul cu privire la incalcarea cuvantului scris , promitand pedepse . Faptul ca era ridicat un profet era un semn clar ca ei uitasera Legea si se abateau de la ea .
Mesajele lui erau cu privire la apostazia vremurilor in care traiau , la contextul social si politic pe care-l aveau si o mica parte din mesaj privea vremurile viitoare . In toata Scriptura profetiile despre viitor erau un fel de anexa , ele nu cred sa depaseasca cinci la suta ca procent . In majoritatea profetiilor accentul cadea pe razvratirea poporului , uitarea Legii , parasirea legamantului si promiterea de noi pedepse .

Profetul trebuia sa fie un bun cunoscator al Legii deoarece mesajul lui niciodata nu trebuia sa intre in conflict cu voia revelata a lui Dumnezeu pana in acel moment . Mesajul lui trebuia judecat prin prisma cuvantului scris si datoria celor ce il ascultau era sa recunoasca daca venea de la Domnul sau nu .
Un bun exemplu in Scriptura de felul acesta este regele Iosia care dupa ce aude citita cartea Legii de catre Safan , trimite la Hulda si aceasta ii transmite din partea Domnului un mesaj ce nu contrazicea cu nimic Scriptura :

„Asa vorbeste Domnul: „Iata, voi trimite nenorociri peste locul acesta si peste locuitorii lui, si anume toate blestemele scrise in cartea care s-a citit inaintea imparatului lui Iuda
( 2Cron.34.24.) .

Faptul ca mesajul profetului trebuia judecat prin prisma ,, Dreptarului ¨ nu contrazice cu nimic Scriptura deoarece chiar in N.T. acest principiu este reluat de Pavel:

Cat despre proroci, sa vorbeasca doi sau trei, si ceilalti sa judece.(1Cor.14.29.)

Era chiar indicat ca mesajul sa fie cercetat si judecat in lumina Cuvantului ca sa nu se poata amesteca ,, paiele cu graul ¨ .

Astazi faptul ca unii apeleaza la ,,vase de lucru ¨ ca sa ii ceara sfatul denota acelas lucru : respectivii nu cunosc Scriptura si nici voia lui Dumnezeu cea revelata . Ca si in trecut acesta este motivul pentru care unii au astfel de inclinatii . Uita sa ,, stranga Cuvantul in inima lor ¨ si sa le fie ,, o candela pe cararea vietii ca sa nu pacatuiasca impotriva Lui ¨ . Mersul la aceste ,, vase ¨ arata tocmai goliciunea interioara si nu plinatatea Duhului si a darurilor .

Cand Domnul ridica un profet in Israel pedeapsa era la usa.

Aproape toate mesajele profetilor care veneau din partea Domnului , contineau si avertizari cu privire la pedeapsa . In caz ca poporul sau comunitatea respectiva nu se intorcea de la faptele lor rele , pedeapsa Domnului nu intarzia sa apara .
Pe Abimelec il gasim ca fiind avertizat de Dumnezeu dupa episodul cu Sarai (Gen.20.7.) . ( In acest pasaj apare prima oara in Biblie notiunea de profet .) Moise vedem ca avertizeaza pe Faraon cu privire la intaii nascuti ai egiptenilor si cunoastem cu totii finalul tragic al relatarii . Pe Isaia , pe Ieremia , pe Amos , pe Osea , toti erau nepopulari datorita mesajelor si pedepselor pe care le anuntau . Si cel mai bine aceste pedepse promise le-au inteles contemporanii lui Ieremia . Cartea Plangerilor sta
marturie . Acesta este motivul pentru care profetii nu erau populari si nu prezentau motiv de bucurie pentru cei care-i aveau imprejurul lor .
Care din cei de azi s-ar mai dori profeti daca ar sti ca ei nu prea au nimic bun de spus , le-ar vorbi despre starea lor de cadere ,parasirea si necunoasterea Scripturii sau disciplina ? Tare ma tem ca nici un continuationist nu si-ar dori un astfel de profet in biserica lui . Le-ar stirbi succesul si ar dezbina biserica .

Faptul ca un profet se ridica si vorbea de bine poporul , era semn ca era unul fals .

Asa cum am vazut mai sus , rolul profetilor autentici era sa arate starea reala a poporului si sa – i abata spre bine . Dar in contrast cu ei existau si profeti care nu erau trimisi de Domnul care incurajau pacatul , superficialitatea si incercau sa ,, oblojeasca usuratic rana poporului Meu ¨ .
Faptul ca tu continuai sa traiesti in pacat si ei iti spuneau ce doreai sa auzi si pe deasupra te asigurau ca vei fi bine , era un semn ca profetul nu era trimis de Domnul .
Acestia in schimb erau populari , aveau succes , acces la curte si priza la public . Despre ei vorbeste Domnul ostirilor: „N-ascultati cuvintele prorocilor care va prorocesc! Ei va leagana in inchipuiri zadarnice; spun vedenii iesite din inima lor, nu ce vine din gura Domnului.
Ei spun celor ce Ma nesocotesc: „Domnul a zis: „Veti avea pace” si zic tuturor celor ce traiesc dupa aplecarile inimii lor: „Nu vi se va intampla niciun rau.” (Ier . 23.16-17) .

La fel si astazi acelas gen de profeti vorbesc pe limba evanghelicilor moderni despre ,,cat de mult iubeste Dumnezeu pe pacatos si ce plan minunat are pentru viata lui ¨. In loc sa le predice despre depravarea naturii umane , despre mania sfanta a lui Dumnezeu impotriva pacatului , despre infranare si despre condamnarea viitoare , ei le sugereaza ca Domnul ii priveste favorabil asa cum sunt . Ei le sugereaza sa ,, faca un pas in fata ¨ , ,,sa ia o decizie pentru Cristos ¨ , ,, sa isi predea inima ¨ , ,, sa spuna o rugaciune a pacatosului¨ ca sa scape de pierzarea vesnica . Toate acestea creionand o mantuire prin fapte prin eforturi umane si nu una prin nemerit asa cum lasa sa se inteleaga Scriptura . Pe langa toate acestea te invata sa proclami numele Domnului Isus peste toate necazurile , lipsurile , bolile si neajunsurile din viata ta si Domnul este obligat sa iti rezolve toate doleantele .
Pentru acesti profeti moderni , orice neimplinire , boala , esecuri , absenta binecuvantarilor materiale sunt privite ca lipsa de spiritualitate ! Ce contrast intre mesajele lor si ceea ce gasim scris in Sfanta Scriptura !
Despre Ieremia , se spune ca le-a vorbit iudeilor douazeci si trei de ani dis de dimineata (Ier.25.3.) si in loc de ,, succes in lucrare ¨ , a primit un loc in groapa lui Malchia . Dupa o viata de ,, esec ” si neimpliniri spirituale moare-n exilul egiptean .
Despre Domnul lui Ieremia se spune ca ,, era dispretuit de oameni , om al durerii si obisnuit cu suferinta ¨ . Ba mai mult ,, Domnul a gasit cu cale sa- L zdrobeasca prin suferina ¨ . Ce neconcordanta intre vietile acestea neprihanite si mesajul acestor profeti moderni !

De aceea fratilor luati aminte si nu va lasati inselati ! Amintiti-va ca Domnul ridica profeti si ii trimitea atunci cand poporul era cazut spiritual ; cand acestia paraseau Legea si se rataceau din lipsa de necunostere . Concomitent cu mesajul vesteau si pedeapsa daca destinatarii catre care era rostit mesajul nu se pocaiau . Si toate acestea pentru ca Domnul isi iubea poporul , il vroia aproape si ii vroia binele . Ii dorea ,, pacea ca un râu si fericirea ca valurile marii ¨.
Aceste lucruri ar trebui sa de-a de gandit atunci cand citim ca Domnul ridica profeti si Ii trimitea sa vorbeasca poporului !

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s