,, Religia care nu este la fel de veche precum Cristos şi Apostolii Săi, este prea nouă pentru mine.” – Joseph Hooke, apologet baptist englez .

Trinitatea vazuta in Vechiul Testament

Trinitatea vazuta in Vechiul Testament

De Aurel Munteanu 11 Aprilie 2011

În Geneza 1:1 citim, “La început Dumnezeu… “ Cuvântul evreiesc tradus “Dumnezeu“ este Elohim, care reprezinta forma de plural a lui El (adicã Dumnezeu la singular).
În evreieşte existã trei forme ale pronumelui personal de persoana a treia: singularul, dualul şi pluralul.
“Dumnezeu“ la singular este El, la dual este Elah şi la plural este Elohim. Duhul Sfant , in ebraica este –Ruah si este la genul feminin.De aceea  Elohim  este la plural si neutru. Astfel, nu se poate nega cã termenul “Elohim“ sugereazã cel puţin triunitatea lui Dumnezeu.Cu alte cuvinte, cand spuneai Elohim trebuia automat sa te gandesti ca nu exista una sau doua persoane deoarece aveau o limba atat de complexa incat daca se dorea sa se sugereze aceasta aveau si gaseau repede pronumele potrivite- El    sau    Elah. 

Citat din Marturisirea de credinta a Adunarii noastre:
Scriptura învaţă iar noi credem că există numai un singur Dumnezeu viu şi adevărat ; infinit ; etern ; existent prin Sine Însuşi ; imuabil ; sfânt ; drept , omniscient , omnipotent ; omniprezent ; care este Duh ; al cărui nume este Iehova ; Creatorul şi conducătorul suprem al cerului şi al pământului ; iar în unitatea esenţei, naturii şi fiinţei Dumnezeirii unice, există trei distincţii eterne, ce ne sunt descoperite nouă sub figura unor persoane, Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt ; aceste trei sunt egale în fiecare perfecţiune divină, executând slujbe distincte, dar în armonie în măreaţa lucrare de răscumpărare, fiind vrednice de aceeaşi onoare, închinare şi ascultare .

Domnul se descopera lui Avraam :
– Gen.18.1.- I se arata trei barbati :
1. Domnul i S-a arătat la stejarii lui Mamre, pe când Avraam şedea la uşa cortului, în timpul zădufului zilei
-Vin sa-I aduca vestea ca Sara va ramane insarcinata :
10. Unul dintre ei a zis: „La anul pe vremea aceasta, mă voi întoarce negreşit la tine; şi iată că Sara, nevasta ta, va avea un fiu.” Sara asculta la uşa cortului, care era înapoia lui.
-Gen. 18.16. – cei trei pleaca de la Avraam:
16. Bărbaţii aceia s-au sculat să plece şi s-au uitat înspre Sodoma. Avraam a plecat cu ei, să-i petreacă.
– Unul dintre ei este Domnul – Gen.18.17. :
17. Atunci Domnul a zis: „Să ascund Eu oare de Avraam ce am să fac?…
-Gen.18.20. – Domnul ii descopera lui Avraam ce avea de gand cu sodomitii si gomoritii:
20. Şi Domnul a zis: „Strigătul împotriva Sodomei şi Gomorei s-a mărit, şi păcatul lor într-adevăr este nespus de greu.
-Doi dintre barbati pleaca la Sodoma –Gen.18.22.
22. Bărbaţii aceia s-au depărtat şi au plecat spre Sodoma. Dar Avraam stătea tot înaintea Domnului.
-Domnul ramane cu Avraam care incepe sa mijloceasca pentru Sodoma, Gomora, Adma si Teboim .

-Gen.18.33. Domnul pleaca dupa ce Avraam primeste garantia ca daca sunt gasiti 10 credinciosi , cetatile nu vor fi nimicite :
33. După ce a isprăvit de vorbit lui Avraam, Domnul a plecat. Şi Avraam s-a întors la locuinţa lui.
-Gen.19.1. – doi dintre cei trei ingeri de sub stejar, ajung in Sodoma si gazduiesc la Lot peste noapte :
1. Cei doi îngeri au ajuns la Sodoma seara; şi Lot şedea la poarta Sodomei. Când i-a văzut Lot, s-a sculat, le-a ieşit înainte şi s-a plecat până la pământ.

-Apare conflictul cu sodomitii peste noapte-Gen.19.5. :
5. Au chemat pe Lot şi i-au zis: „Unde sunt oamenii care au intrat la tine în noaptea aceasta? Scoate-i afară la noi, ca să ne împreunăm cu ei.”
-Lot este instiintat de nimicirea cetatii-Gen.19.12-13. :
12. Bărbaţii aceia au zis lui Lot: „Pe cine mai ai aici? Gineri, fii şi fiice şi tot ce ai în cetate: scoate-i din locul acesta.
13. Căci avem să nimicim locul acesta, pentru că a ajuns mare plângere înaintea Domnului împotriva locuitorilor lui. De aceea ne-a trimis Domnul, ca să-l nimicim.”
-Ingerii spun ca sunt trimisi de Domnul sa nimiceasca cetatea – Gen.19. 13b. :
De aceea ne-a trimis Domnul, ca să-l nimicim.”
-Ingerii scot cu forta familia lui Lot din cetate Gen.19.15-16. :
15. Când s-a crăpat de ziuă, îngerii au stăruit de Lot, zicând: „Scoală-te, ia-ţi nevasta şi cele două fete, care se află aici, ca să nu pieri şi tu în nelegiuirea cetăţii.”
16. Şi, fiindcă Lot zăbovea, bărbaţii aceia l-au apucat de mână, pe el, pe nevasta sa şi pe cele două fete ale lui, căci Domnul voia să-l cruţe; l-au scos şi l-au lăsat afară din cetate.
-Lot se adreseaza Unuia dintre cei doi ingeri cu Doamne –Gen.19.18.:
18. Lot le-a zis: „O! nu, Doamne!
-Unul dintre cei doi era Domnul .El ii accepta cerea – Gen.19.21. :
21. Şi El i-a zis: „Iată că-ţi fac şi hatârul acesta şi nu voi nimici cetatea de care vorbeşti.
-Acesta care il salveaza pe Lot din Sodoma , in v.24. este numit Domnul:
24. Atunci Domnul a făcut să plouă peste Sodoma şi peste Gomora pucioasă şi foc de la Domnul din cer.
-El ploua foc de la Domnul din cer (de la Cel care se despartise de Avraam)-Gen.19.24.:
24. Atunci Domnul a făcut să plouă peste Sodoma şi peste Gomora pucioasă şi foc de la Domnul din cer.
Concluzie :
Acest pasaj la Genezei ne reveleaza , Dumnezeul Unic revelat in doua din cele trei Persoane eterne .
Apar trei barbati deodata la Avraam. UNUL ramane cu Avraam de vorba , doi pleaca la Sodoma. UNUL dintre cei doi ,textul ,spune ca este Domnul .Acesta ii asculta rugaciunea , il salveaza din cetate si tot EL este cel care ploua foc si pucioasa(de la Domnul din cer) peste Sodoma, Gomora, Adma si Teboim.

Anunțuri

4 responses

  1. Shalom!
    Stii la fel de bine ca si mine ca, atunci cand vrei sa studiezi o tema sau o doctrina, trebuie sa analizezi prima sa ocurenta, adica sa vezi unde apare acea tema prima data, explicit sau implicit, sa vezi cadrul in care apare ea, si sa studiezi toate ocurentele ulterioare, toate dezvoltarile si cadrele lor… Aici ai inceput bine cu analiza termenului „Elohim”, dar nu te grabi sa treci la Genesa 18, ci vezi 1:26: „Sa faceM om dupa chipul NOSTRU, dupa asemanarea NOASTRA…” Vezi Gen. 11:7: „Haidem! Sa coboram!”… Cand eu iti scriu „vezi”, asta inseamna „analizeaza, vezi relatia dintre substantiv (care este un PLURAL, Elohim), si verb (care este SINGULAR, „a facut”, „a imprastiat”, „a incurcat”…)
    In alta (dez)ordine de idei, daca vrei sa fi extrem de riguros, titlul „Trinitatea vazuta in VT” sau in Tanakh, induce in eroare, pt ca nu ai cum sa vezi in limbajul biblic ceva ce nu exista, sau exista doar in limbaj teologic… Eventual, poti „intrezari”, poti gasi aluzii…
    Shanah tova!

    28 Septembrie 2011 la 00:55

  2. Era sa uit: vezi si de Genesa 3:22. Deci, intre Genesa 1:1 si cap. 18 ai de exegetat alte cateva ocurente… Tine cont de personaje, texte, dialoguri, actiuni, cadru, rezultate explicite si implicite… Adonai sa te înţelepţească!

    28 Septembrie 2011 la 01:06

  3. Multumesc fr Roman pt sfaturi , ele sunt binevenite .O sa tin cont pe viitor .Am foarte multe de invatat.In privinta titlului asa este ,,trinitatea” exista doar in limbaj teologic. Multumesc inca o data pt sfaturi.

    28 Septembrie 2011 la 07:04

  4. Si, dupa aceea, poti continua cu studiul prin toata Genesa, treci la Exod etc, si dupa ce termini Deuteronom, scrii un material, ceva de genul Aluzii trinitare in Pentateuh…
    Apoi, studiezi Profetii si Scrierile, treci la Noul Testament. Dupa aceea, studiezi ce spune Biblia despre Dumnezeu-Tatal, despre Mesia-Fiul si despre Duhul Sfant si, la final, poti spune ca cunosti teologia, triadologia, cristologia si pneumatologia Bibliei. Restul doctrinelor biblice, doctrina despre om (antropologia), despre pacat (hamartiologia) etc, vor fi usor de invatat – mai ales ca doctrinele despre mantuire si despre biserica pe care le afirma Adunarea din care faci parte sunt cele mai biblice din toate cate le-am intalnit pana acum.
    Sigur, ai nevoie de timp si de truda pana devii teolog sistematician, dar de ce, oare, ne-a fost data viata pamanteasca decat pentru a-L cunoaste pe YHWH si a-L face cunoscut?…
    Binecuvantari/Berakhot.

    28 Septembrie 2011 la 11:24

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s