,, Religia care nu este la fel de veche precum Cristos şi Apostolii Săi, este prea nouă pentru mine.” – Joseph Hooke, apologet baptist englez .

Vineri sau miercuri?

Vineri sau miercuri?

Ce s-a intamplat cu adevarat in Saptamana Patimilor?

Traditia spune ca Domnul Isus Cristos a fost crucificat in vinerea Saptamanii Patimilor. In realitate, aceasta traditie nu este sustinuta de Biblie. Domnul Isus a spus in Matei 12:39-40: „…Un neam viclean si preacurvar cere un semn; dar nu i se va da alt semn, decat semnul proorocului Iona. Caci, dupa cum Iona a stat trei zile si trei nopti in pantecele chitului, tot asa si Fiul omului va sta trei zile si trei nopti in inima pamantului.”

Cu totii trebuie sa fie de acord cu importanta celor trei zile si trei nopti fiindca acesta a fost singurul semn dat de Domnul Isus iudeilor.

Poate ca si dumneavoastra, ca multi altii, v-ati intrebat cum e posibil sa fie trei zile si trei nopti de vineri dupa-amiaza pana duminica dimineata. Raspuns: nu este posibil. Nu este posibil sa socotesti in mod cinstit ca intervalul de vineri pana duminica este unul de trei zile si trei nopti. Ca sa sustii crucificarea in ziua de vineri, trebuie sa faci „gimnastica prin Biblie”, cu alte cuvinte, trebuie sa ignori afirmatia clara a Domnului nostru in ceea ce priveste timpul.

Exista un numar tot mai mare de eruditi care recunosc eroarea punctului de vedere care sprijina crucificarea in ziua de vineri si care adopta o pozitie complementara. De fapt, aceasta pozitie singura adevarata conform Scripturii, fiind in total acord cu faptele cunoscute din istorie si cu afirmatia clara a lui Isus privitoare la durata sederii Sale in mormant.

Luati in considerare urmatoarele:

Noi stim ca ziua evreiasca incepea la ora 18:00. De exemplu, Sabatul evreiesc (sambata) incepea de fapt vineri seara la ora 18:00. Unii folosesc aceasta pentru a sustine crucificarea in ziua de vineri, sustinand ca evreii voiau sa dea corpul Domnului Isus jos de pe cruce inainte de lasarea serii, deoarece a doua zi era o zi de Sabat si deci, crucificarea trebuie sa fi fost intr-o vineri. Totusi, cititi cu grija ceea ce spune Biblia in Ioan 19:31: „De frica sa nu ramana trupurile pe cruce in timpul Sabatului, – caci era ziua Pregatirii, si ziua aceea de Sabat era o zi mare – Iudeii au rugat pe Pilat sa zdrobeasca fluierele picioarelor celor rastigniti, si sa fie luati de pe cruce.” Ziua urmatoare crucificarii era O ZI DE Sabat, dar NU Sabatul OBISNUIT. Era O ZI MARE sau O ZI SPECIALA, fiindca Biblia spune in Levitic 23:4, 5: „Iata sarbatorile Domnului, cu adunari sfinte, pe cari le veti vesti la vremile lor hotarate. In luna intaia, in a patrusprezecea zi a lunii, intre cele doua seri, vor fi Pastele Domnului.” Si cand „…aveti o adunare sfanta: atunci sa nu faceti nici o lucrare de sluga…” (Lev. 23:21). Noi stim ca aceasta era saptamana Pastelui. In fiecare an, ziua in care ar cadea Pastele ar fi numita Sabat, sau ZI MARE. De aceea, NU NUMAI sambata era privita ca un Sabat. Noi stim sigur, din punct de vedere istoric, ca in anul crucificarii Domnului nostru, Pastele a fost intr-o JOI. Prin urmare acea joi s-ar fi numit o zi de Sabat, O ZI MARE.

Acest lucru fiind adevarat, este clar ca afirmatia Domnului privitoare la trei zile si trei nopti este absolut corecta. El a fost crucificat miercuri, in ziua dinaintea Sabatului, O ZI MARE, Pastele. Inainte de ora 18:00, El a fost coborat de pe cruce si pus in mormant. El a inviat candva dupa ora 18:00 sambata seara, moment care era inceputul primei zile evreiesti a saptamanii. Prin urmare El a stat in mormant:

In noaptea de miercuri In ziua de joi

In noaptea de joi In ziua de vineri

In noaptea de vineri In ziua de sambata

trei nopti trei zile

Invierea a avut loc dupa ora 18:00, sambata seara.

Examinati urmatoarea cronologie a Saptamanii Patimilor:

Cele ce urmeaza reprezinta o schita a Saptamanii Patimilor, pregatita de dl. Herman Hoyt si care se bazeaza pe punctul de vedere care sustine ca MIERCURI a fost ziua crucificarii.

I. Vineri – 9 Nisan

· Calatoria de la Ierihon la Betania si sosirea in Betania (Ioan 12:1; Luca 10:1-20).

· Cina comuna in Betania, in casa lui Simion leprosul, aceasta a avut loc dupa ora 6 dupa-amiaza si deci in 10 Nisan, ora evreiasca, dar vineri seara conform orei romane (Ioan 12:2-8; Matei 26:6-13; Marcu 14:3-9).

II. Sambata – 10 Nisan

· Pregatirea intrarii triumfale (Luca 19:29-35).

· Intrarea triumfala in Ierusalim (Luca 19:36-44; Ioan 12:12-19; Marcu 11:1-11).

III. Duminica – 11 Nisan

· Blestemarea smochinului in drum spre Ierusalim (Marcu 11:12-14).

· Curatirea Templului dupa intrarea in cetate (Marcu 11:15-19).

IV. Luni – 12 Nisan

· Discursurile profetice in drum spre Ierusalim (Marcu 11:20-26).

· Propovaduirea in Templu si respingerea de catre oameni (Marcu 11:27-12:44).

· Retragerea la Gradina cu Maslini si incheierea lucrarii profetice (Marcu 13:1-27; Matei cap. 24-25).

Mai raman doua zile pana la inceperea sarbatorii Pastelui (Matei 26:1-2; Marcu 14:1).

V. Marti – 13 Nisan

· Dupa-amiaza, inainte de apusul soarelui, Domnul Hristos le-a spus ucenicilor sa se pregateasca de Paste (Matei 26:17).

· Dupa apusul soarelui din seara zilei de 14, a inceput Cina Domnului (Luca 22:16; 1 Cor. 11:23-26).

· Urmeaza apoi cuvantarile din incaperea de sus (Ioan cap. 13-14).

· Acestea sunt urmate de cuvantarile in drum spre Ghetsimani (Ioan cap. 15-17).

VI. Miercuri – 14 Nisan

· Intamplarile din Gradina si tradarea Domnului Hristos (Matei 26:56; Ioan 18:1 si urm).

· Judecata care a avut loc in ziua de 14, incheindu-se pe la 8 dimineata.

· Inaintea lui Ana (Ioan 18:13);

· Inaintea lui Caiafa (Ioan 18:24);

· Inaintea Sinedriului (Luca 22:66);

· Inaintea lui Pilat (Ioan 18:28);

· Inaintea lui Irod (Luca 23:7-8);

· Inaintea lui Pilat (Luca 23:11; Ioan 19:14).

· Crucificat la ora 9 dimineata si viu pana la ora 3 dupa-amiaza.

· Primele trei ore de lumina (Marcu 15:24-32; Matei 27:34-44; Ioan 19:18-27; Luca 23:33-43).

· Rugaciunea pentru dusmanii Sai (Luca 23:34);

· Promisiunea data talharului pocait (Luca 23:43);

· Grija pentru mama Lui (Ioan 19:25-27).

· Ultimele trei ore de intuneric (Marcu 15:33-37; Matei 27:45-50; Luca 23:44-46; Ioan 19:25-27);

· Strigatul de disperare (Marcu 15:34; Matei 27:46);

· Strigatul de tortura fizica (Ioan 19:28);

· Strigatul de victorie (Ioan 19:30);

· Strigatul de resemnare (Luca 23:46).

· Inmormantarea Domnului Hristos pe la orele 6 dupa-amiaza. La scurt timp inainte corpul Sau a fost coborat si pregatit pentru inmormantare (Marcu 15:42.46; Matei 27:57-60; Luca 23:50-54; Ioan 19:31-42).

VII. Joi – 15 Nisan

Aceasta este sarbatoarea Sabatului si „ZIUA CEA MARE” despre care vorbeste Ioan (Marcu 16:1; Luca 23:54; Ioan 19:31).

· Aceasta este ziua cand mormantul a fost pecetluit, ca El sa nu invie (Matei 27:62-66).

VIII. Vineri – 16 Nisan

· Este ziua cand femeile au cumparat si au pregatit mirodeniile (Marcu 16:1).

Aceasta nu s-ar fi putut intampla in ziua intai a saptamanii, deoarece aceasta a inceput sambata la ora 18:00 dupa-amiaza si ele au venit la mormant atat de devreme incat nu era inca lumina. Si, in afara de aceasta, pregatirea mirodeniilor dureaza apoximativ o zi.

Mai mult, Luca adauga la relatarea din Marcu afirmand ca aceste mirodenii au fost pregatite INAINTE de Sabat si apoi ele s-au odihnit de Sabat (Luca 23:54-56).

IX. Sambata – 17 Nisan

· In aceasta zi, femeile s-au odihnit, asteptand prima zi din saptamana cand puteau sa vina si sa unga corpul Domnului Isus (Luca 23:56, cf. 24:1).

Cu exceptia acestei afirmatii din Luca, se pastreaza tacere in legatura cu evenimentele din aceasta zi.

X. Duminica – 18 Nisan (Aceasta este prima zi a saptamanii. Ea a inceput sambata la ora 18:00 dupa-amiaza.)

· Invierea s-a petrecut sambata seara la putin timp dupa apusul soarelui, adica inceputul primei zile din saptamana conform timpului evreiesc, Domnul Hristos a stat in mormant timp de trei zile si trei nopti, de miercuri, de la ora 18:00 dupa-amiaza, pana sambata la ora 18:00, dupa-amiaza.

· Femeile au venit la mormant devreme, Maria Magdalena ajungand acolo pe cand era inca intuneric (Matei 28:1; Marcu 16:2; Luca 24:1; Ioan 20:1).

Domnul Hristos Se arata in ziua invierii:

· Mariei Magdalena (Ioan 20:11-18);

· Celorlalte femei (Matei 28:9-10);

· Ucenicilor in drum spre Emaus (Luca 24:13-32; Marcu 16:12-13);

· Lui Petru (Luca 24:33-35; 1 Cor. 15:5);

· Celor zece ucenici din camera de sus (Marcu 16:14; Luca 24:36-43; Ioan 20:19-25).

Ati putea spune ca nu este important, ca ceea ce conteaza este faptul ca El a fost crucificat si a inviat. Cu toate acestea, daca credeti in inspiratia Cuvantului Domnului, ESTE foarte important. Domnul nostru a spus trei zile si trei nopti. Nu se poate evita aceasta afirmatie clara. Punctul de vedere al crucificarii in ziua de miercuri clarifica o intrebare pe care si-au pus-o multi dintre cei ce studiaza Biblia in mod sincer, privitoare la problemele legate de punctul de vedere traditional al zilei de vineri.

„Dar vine ceasul, si acum a si venit, cand inchinatorii adevarati se vor inchina Tatalui in duh si in adevar; fiindca astfel de inchinatori doreste si Tatal.” (Ioan 4:23).

Anunțuri

One response

  1. Pingback: Vineri sau miercuri? | Blogul lui yonitoiu

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s